Berou nám ferratisti horolezecké výstupy?
V poslední době se obecně lezení na skalách stává dosti rozšířenou outdoorovou aktivitou, hlavně mezi mladými, kteří rádi poznávají různé adrenalinové dobrodružství. Napomáhá tomu hodně i horolezecká disciplína zvaná lezení na umělých stěnách. Jde o výdělečný byznys, kdy překližkové stěny v našich krajinách(městech) rostou jak houby v lese a po zvládnutí základních pohybů na stěně i dost odvážných jedinců pak pokračuje v lezení i venku. Některé to chytí, jde jim to a výkonnostně rostou ve špičkové lezce, ale ne všichni. Další jedinci zdolávají své vrcholy cestou zajištěných výstupů a o nich chci dnes psát.
Historie vzniku via-ferrát spadá v alpských zemích do poloviny 19.století, za počátek moderních zajištěných cest je považována 1.světová válka a v současné době jde o výstavbu nových 50cest ročně. Moderní zajištěné cesty se vyznačují kombinací atraktivních prvků (lanové mosty, žebříky) s tradičním lezením. Staví se náročné zajištěné cesty (aktuálně je v Rakousku nejpoužívanější Schallova stupnice A-B-C-D-E rozšířena na stupeň F a G) a už nesledují pouze přirozené skalní linie, ale záměrně vedou náročnými úseky. Via-ferraty už nestaví pouze alpské svazy, ale také místní sportovní organizace, případně společnosti podnikající v cestovním ruchu. Ti všichni přišli na to, že blízkost zajištěné cesty dokáže výrazně zvýšit návštěvnost a tento trend se přenáší i do ČR. Nic proti těmto snahám, ale když se trasy zajištěných cest nacházejí v oblastech ochrany přírody a ještě k tomu omezují i pohyb horolezcům, kteří zde už výstupy vytvořili dříve, nelze jen nesouhlasit. Poukazuji na vážný úrazu na Pastýřské stěně v Děčíně, kde vznikly díky K.B. nové cesty s variantami, dole funguje půjčovna vybavení, bufet a na cesty se dělá pomalu pořadník.
Pomalu se dostávám ke své informaci o stavu lezeckého objektu Kočičí kameny v Jizerských horách. Náš horolezecký oddíl zde měl v listopadu 2010 svoje Poslední slanění (slanění zasněžené Skialpinistické cesty) a už v té době se zde ferráta projektovala. Za 4roky je situace následující (zpráva příslušné OVK):
Proti protestům ČHS i OVK je via ferrata, dokončena a zpřístupněna byla začátkem srpna 2014, začíná v údolní stěně a prostupuje stoupavým traverzem vpravo do boční lezecky využívané stěny. Tak došlo stavbou via ferraty k výraznému zásahu do většiny stávajících horolezeckých cest a vrcholem na vrcholu skalního útvaru je to, že vrcholová kniha na výlezu ferráty byla použita oficiální vrcholová kniha ČHS.
Co říci optimistického na závěr? Popřejeme hromosvodářům krásné zážitky, nebo jim flexou zničíme jejich dílo? To jsou ty krajní řešení, ale na "malých" Kočičích kamenech budou obě disciplíny spolu špatně vycházet.
Skialpinistická - tím žlábkem (ve stínu) už brzo povede řada kramlí, ke kruhu to bude sice choďák, ale spadnout nad prvním, znamená napíchnout se na železo, foto: V. Vršovský
A stačilo by jen nacházet pro zajištěné cesty skalní útvary na které nevedou žádné horolezecké výstupy.
zapsal Venca
Komentáře
Přehled komentářů
Venco hezký článek. Souhlasím ač jsem příznivec ferat v Alpách, tam patří.
Pavel - Souhlas