Dachstein 24.10-27.10. 1997

Dachstein 2995m

Felicie GLXi,Petr,Eva,Venca

V letošním roce bouráme naše alpské zvyklosti v pořádání výprav a vyjíždíme na podzim do Rakouska na Dachstein, který už jsem jednou zkoušel zdolat s výpravou lidí, ale skončili jsme na horním gossauském jezeře v záplavě sněhu. Bylo to před pěti lety v květnu 92. Ter­mín jsme letos zvolili až na konec října vzhledem k státnímu svátku, který natáhl víkend o dva dni volna a nám všem vyhovoval. Před odjezdem jsme se sešli krátce u Arnolda a dohodli termín odjezdu a způsob dopravy. Naše sestava se potom zmenšila o Arnolda, který podlehl zrádné chorobě a náš odjezd do Alp byl nejistý. Petrovo auto s kterým se počítalo na cestu  vykazovalo zvýšenou spotřebu a čerstvě spravovaný chladič nebudil důvěru a proto přišla na řadu moje nedávno zajetá felicie. Ve třech lidech jsem si na cestu troufl a tak začala obíhačka všech náležitostí pro cestu. Z ostatním matrošem jsem neměl mnoho problémů, protože vše už vlastním a tak jedině jsem si půjčoval lehký kompaktní foťák od Pentaxe. Petr zajistil tý­denní známku na rakouské dálnice a já zelenou kartu a mohlo se vyrazit do Alp.

Vyjíždělo se z Letňan v pátek kolem osmnácté hodiny. Provoz na průmyslovém okruhu byl značný, dálnice z Prahy přetížená a ke všemu za Voticemi diky havárii jsme hodinu če­kali ve šňůře aut. V Dolním Dvořišti jsme dotankovali plnou nádrž naturálu a už bez těžkostí překročili hranice a v noci pokračovali v cestě směrem na Linec. Na horní parkoviště u spodního gossauského jezera jsme dorazili po jedné hodině po půlnoci. Pohled na zataženou oblohu nám nedával šanci na rychlý pochod při měsíčku k hornímu jezeru, jak jsme pláno­vali. Tak jsme zkoušeli se trochu prospat, ale mně osobně se to moc nedařilo. Na celém par­kovišti parkovalo jen pár vozidel. Za chvíli vedle nás zaparkovalo další vozidlo z Čech, ale po pozdravení s námi odjelo neznámo kamsi pryč. Po páté hodině, kdy už nám začínala být zima ve voze jsme se rozhodli to zabalit a připravit se na pochod nahoru. Začalo velké přeba­lování se při svitu čelovek a diskuse v čem stoupat. Jediný Petr zvolil na cestu hned od spodu svoje Scarpi, kdežto já s Evou jsme zvolili lehkou obuv a plastiky nesli v báglech. Počasí se začalo zlepšovat a místama nám na cestu svítil i měsíc a tak jsme rychle zdolali cestu na horní jezero. Tam už se úplně rozednilo a nám začala únavná cesta vzhůru prahem k bývalé chatě z které zbyly už jen obvodové kameny. Cestu vzhůru lemovalo množství stromů, které měly charakteristickou barvu podzimu a tak nám v lehké obuvi přibývaly metry na naše po­měry nebývale rychle i když batohy měli hodně přes dvacet kilogramů. Nad prahem už byla pouze kleč a i ta po chvíli pochodu zmizela a zůstaly pouze šedé skály a naše cesta, kterou už pokrýval místy i sníh. Počasí se vybralo a začalo svítit slunce a mraky zahalovaly už jen nej­vyšší vrcholky kolem Dachsteinu. K chatě Adamekhutte, která nedávno prošla velkou opra­vou a vypadá nově, jsme dorazili před polednem těsně před výpravou pěti Čechů, kteří tak jako mi měli chuť vystoupit na Dachstein. Jako první příchozí na chatě jsme obsadili předsíň o ploše asi pět metrů čtverečních, tak akorát na naše tři karimatky a náš matroš. Začali jsme se zabydlovat a vařit sobotní oběd. Naši kolegové horolezci se také posilnili a k našemu pře­kvapení se vydali na ledovec a vzhůru na vrchol. Stoupalo jim to bez batohů solidně a po chvíli už se nacházeli na prvním výšvihu ledovce, ale časově na tom moc nadějně nebyli a tak šanci na vrchol jsme jim moc nedával. Z našeho hlediska nám vyšlapali cestu po ledovci mezi trhlinami do sedla a tak naše vyhlídka na zdolání vrcholu Dachsteinu náležitě vzrostla. Jenže v neděli ráno bylo vše jinak a po výhledu oknem jsme zjistili, že venku sněží, fouká ostrý vítr a viditelnost je stěží na třicet metrů. Odpoledne jsme zkusili výstup na ledovec, ale viditel­nost se ještě zhoršila a tak jsme to po pár výškových metrech vzdali. Orientace mezi trhlinami byla nulová a nebezpečí, že do něčeho spadneme dost velká a tak zvítězil zdravý rozum i když nás to dost štvalo a včera večer to vypadalo, že na vrchol vyběhneme a dáme si i něco dalšího. Znovu došlo na tvrzení, že v horách opravdu člověk nemůže předem říct co bude za chvíli a nás to potkalo v nejnevhodnější dobu. Stačil jeden den solidního počasí a měli jsme vyhráno a už jsme sem nemuseli, ale takhle to vypadá na náš další pytel a další návrat k Dachsteinu. U mně to už bude pokus číslo tři. V pondělí ráno byla ještě šance, ale po pohledu ven jsme mohli pomýšlet pouze na sestup dolů. Zabalili jsme matroš  a opustili Adámek a po dvou hodinách sestupu jsme dorazili na horní jezero. Byl to solidní výkon sestoupit přes tisíc metrů ve sněhu, větru a při špatné viditelnosti, kdy značky na skaliskách už jsme spíš předvídali než  viděli. Na jezeře se mraky pomalu začaly trhat a po menším gáblíku jsem šel obhlídnout okolí jezera. Na břehu jsem objevil loďku a bylo mi jasné, že nás čeká perfektní zážitek z vyjížďky po jezeře. Stačilo vyjít vodu a sehnat vesla a šlo se na vodu. Petr už žhavil kameru a já s Evou se naloďoval na loď. Potom jsme přibrali i Petra a vyrazili na okružní plavbu po jezeře. Byl to zážitek a nestálo nás to ani šilink. Cesta k parkovišti nám už uběhla v pohodě. Čekalo nás obligátní pivo, suché oblečení a v pět hodin už jsme spěchali vstříc naší domovině.

Cesta ubíhala do Prahy bez problémů a po desáté večer jsme si už prohlíželi video ve Svrkyni. Po zhodnocení akce, kdy v sobotu bylo příjemné podzimní počasí a v neděli ráno za­čala opravdová zima se vším všudy, lze říci, že podzimní termín je výhodnější než jarní. Chce to jen vyjet o pár týdnů dříve.